Czy ten sam trening może przynieść efekt?

Niezależnie od tego, czy chodzisz na fitness, twoją pasją jest bieganie, czy naturalnym środowiskiem siłownia, warto urozmaicać trening. Każdy trener personalny zaleci po jakimś czasie zmianę ćwiczeń, gdyż nie tylko będzie to sposób na lepszy efekt, ale i pożegnanie się z nudą.

Szukając pomysłów na urozmaicenie treningu, warto wypróbować kilka sprawdzonych sposobów. Oczywiście, aby trening przyniósł efekt, konieczne jest regularne wykonywanie ćwiczeń.

Można ćwiczyć nie tylko na siłowni, ale również w domu – wystarczy mieć do tego odpowiedni sprzęt. Warto pamiętać, aby ćwiczyć rozsądnie, ponieważ źle wykonywane ćwiczenia nie przyniosą żadnych efektów, a mogą również zaszkodzić.

Różnorodność ćwiczeń jest jednym z kluczy do sukcesu

Trening do wyczerpania

Zwykle ćwicząc z umiarkowanym obciążeniem wykonujemy kilka powtórzeń, a po zakończeniu serii przechodzimy do kolejnej. Po kilku seriach zaczynamy nowe ćwiczenie. A gdyby tak nie dzielić treningu w ten sposób?

Powtarzanie tego samego ćwiczenia aż do wyczerpania, czyli momentu gdy nie będziemy w stanie zrobić kolejnego powtórzenia może być bardziej efektywne. Niestety łatwo w tym przypadku o kontuzję dlatego niezbędna jest osoba asekurująca, która w porę zabierze z naszych rąk ciężar.

Tego rodzaju treningu nie można też powtarzać zbyt często.

Super seria

Zamiast robić krótką przerwę po zakończeniu serii można przejść od razu do kolejnego ćwiczenia, które angażować będzie inną partię ciała. Przykładowo po wyciskaniu sztangi leżąc od razu przechodzimy do obciążeń na nogi. Choć pod względem wzmacniania mięśni super seria nie różni się od zwykłej, to dostarcza organizmowi dodatkowej dawki cardio.

Urozmaicenie treningu – poeksperymentuj z seriami

Ćwiczenia siłowe polegają na powtarzaniu kilku serii tego samego ruchu. Pomiędzy kilkoma partiami robi się krótkie przerwy. Dla odmiany, można spróbować wykonywać ćwiczenia aż do wyczerpania organizmu. Taki intensywny wysiłek zmusi organizm do spalania tłuszczu.

Warto jedynie pamiętać, że może to prowadzić do przeforsowania mięśni lub kontuzji. Dlatego nie można przesadzić (idealnie, gdy na siłownię zabierzemy osobę asekurującą, która w odpowiednim momencie, zabierze mam ciężkie hantle czy sztangę).

Trening możemy urozmaicić także w nieco inny sposób. Po wykonaniu serii ćwiczeń na jedną partię mięśni, możemy przejść bezpośrednio do ćwiczeń angażujących inne mięśnie.

Jak to zrobić?

Przykładowo – po ćwiczeniach ze sztangą, można wykonywać ruchy obciążające nogi.

Wybierz inny sprzęt.

Każda forma urozmaicenia treningu jest w cenie. Dlatego zmień coś w swoich ćwiczeniach – np. poprzez wybór innego urządzenia. Dotychczas uprawiałaś fitness w domu? Spraw sobie hantelki i postaw na trening siłowy.

Lubiłaś ćwiczyć na orbitreku? Przerzuć się na bieżnię. Kup sobie piłkę, agrafkę, twister, skakankę, ekspander, drążek rozporowy… Naprawdę jest w czym wybierać! Ta rada w zasadzie sprowadza się do tego, by spróbować czegoś innego, odmienić swój trening.

Trenuj z muzyką, audiobookiem albo kursem językowym

Trenujesz w ciszy? Koniecznie to zmień! Muzyka rozluźnia, poprawia nastrój, motywuje i dodaje energii. Przy brzmieniach utworów ulubionych artystów każda aktywność stanie się przyjemniejsza.

Czas przeznaczony na trening możesz również spożytkować w inny sposób – słuchając audiobooka albo lekcji kursu językowego. Odciągniesz dzięki temu swoje myśli od wysiłku, który Cię czeka, i nawet nie zarejestrujesz, że wykonujesz kolejne ćwiczenia.

Podnoś poprzeczkę

Ćwiczysz regularnie, ale przestałaś dostrzegać efekty swoich treningów? W takim razie podkręć tempo! Dodaj więcej powtórzeń lub kolejną serię, wydłuż trasę biegu albo zwiększ obciążenie. Dając swojemu organizmowi większy wycisk, szybko zauważysz wyniki.

Pamiętaj o tym, że podnoszenie poprzeczki powinno następować stopniowo. Pomaga w tym określenie konkretnego celu i ustalenie planu ćwiczeń.

Bieganie z psem

to też doskonałe towarzystwo. Nie marudzi, nie przeszkadza, zawsze jest bardziej chętny do wyjścia pobiegać aniżeli ty sam, wykorzystaj to. Może początki biegania z psem nie należą do najłatwiejszych, ale z czasem twój pupil będzie niezastąpionym kompanem, wdzięcznym ci za dawkę ruchu jak nikt inny.

Ćwicz w duecie

Jeśli ćwiczenia stały się dla Ciebie monotonną rutyną, która nie sprawia Ci już żadnej przyjemności, poszukaj towarzystwa, namawiając do treningów partnera, brata czy przyjaciółkę. Dlaczego to działa? Po pierwsze, wiadomo, w grupie raźniej. Po drugie – ćwiczenie w duecie (albo i tercecie czy w liczniejszym zespole) wprowadza element rywalizacji, który motywuje do większego wysiłku. Połączenie przyjemnego z pożytecznym – oto recepta na sportowy sukces.

Pamiętaj! Jeśli kiedyś zdarzy się, że cały dzień przesiedzisz w bezruchu, nie załamuj się. Nie obwiniaj się i przede wszystkim nie rezygnuj. Następnego dnia możesz to wszystko nadrobić!

add comment